Zeg nooit: ‘Ik kan niet dansen’

Veel mensen denken dat dansen moeilijk is, dat je je aan allerlei regels moet houden of dat ze misschien wel te oud zijn. En dat is jammer.

Zeg nooit 'Ik kan niet dansen'
© Pixabay.com

In principe is dansen niets meer en niets minder dan het lichaam ritmisch bewegen op muziek, alhoewel dat laatste niet eens altijd noodzakelijk is. Misschien heb je een bepaald beeld van dansen, waardoor je het moeilijk vindt om ermee te beginnen, maar bedenk dan het volgende: zolang de mens bestaat, wordt er al gedanst. Op grottekeningen is te zien dat de prehistorische mens al danste, waarschijnlijk op een rituele basis. Er werd gedanst voor een goede jacht of voor het vinden van voedsel, terwijl tegenwoordig dansen vaak gezien wordt als een kunstvorm of een uiting van emotie. Kinderen dansen van nature, zo gauw ze muziek horen. Er zijn veel vormen van dans en de ene is niet beter of slechter dan de andere. Maar in alle gevallen staat één ding als een paal boven water: of je nu jong of oud bent, dansen is gezond!

De gelukkige danser
Dansen maakt gelukkig. Tijdens het bewegen komen er neurotransmitters vrij (endorfine, dopamine en serotonine), die niet voor niets ook wel gelukshormonen worden genoemd. Je voelt je dus gelukkiger en energieker als je danst. En om dat geluksgevoel te krijgen maakt het niet uit of je in je huiskamer schuifelt, je op de dansvloer de sterren van de hemel danst of samen met anderen een zwierige volksdans doet.
Dansen werkt daarnaast stressverlagend. Het is bewezen dat door dansen het stresshormoon cortisol zienderogen afneemt, alhoewel het ook blijkt dat een deel daarvan te maken heeft met de muziekkeuze. Kies dus muziek waar je van geniet, als je gaat dansen.

Zeg nooit 'Ik kan niet dansen
© Pixabay.com

De sterke danser
Dansen is niet alleen gezond voor de geest, het is ook goed voor het lichaam. Het is een uitstekende vorm van bewegen voor beginnende sporters. Je kunt jezelf namelijk nauwelijks overbelasten als je recreatief danst. Je traint ongemerkt verschillende spiergroepen en je maakt weinig repeterende bewegingen, wat de kans op blessures kleiner maakt. Je lichaam wordt soepeler en je krijgt minder last van stijve spieren en gewrichten. Dansen zorgt verder voor sterke botten. Ouderen die dansen hebben vaak beduidend minder last van botontkalking; de kans op breuken of beschadigingen neemt hierdoor af.
Bewegen, dus ook dansen, is daarbij gezond voor je hart- en vaatstelsel. Doordat je hart ervoor zorgt dat je brein goed functioneert, is het ook nog eens goed voor je hersenen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dansers op latere leeftijd vaker gespaard blijven van dementie.

De sociale danser
Natuurlijk kun je in je huiskamer dansen en doe dit ook vooral als je je daar fijn bij voelt, maar vergis je ook niet in hoe ontspannend het sociale deel van dansen kan zijn. Samen ballet- of streetdancelessen volgen is voor kinderen vaak een manier om buiten de school sociale contacten op te doen, maar ook voor ouderen kan juist het sociale aspect van dansen een belangrijke maatstaf zijn. Met z’n tweeën stijldansen of in een groep sacraal dansen, een dansvorm die een wat meditatieve inslag heeft, zorgt voor gevoelens van saamhorigheid en simpelweg gezelligheid.

Kies dus de dansvorm die bij jou past. Of je nu oud bent of jong, of je goed kunt bewegen of misschien wat minder goed, dansen kan altijd. Zet muziek op waar je van geniet en dans!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *